parallax background

Od niemowlaka do przedszkolaka

Oswajanie z wodą dla niemowląt 3-12 miesięcy

Zajęcia prowadzone są przez instruktorów z wieloletnim doświadczeniem będącymi jednocześnie członkami Polskiego Stowarzyszenia Pływania Niemowląt specjalizujących się w zajęciach ogólnorozwojowych dla niemowląt i nauką pływania dla dzieci w wieku przedszkolnym wyłącznie na sprawdzonych basenach w Gdańsku i Pruszczu Gdańskim.

Zalety pływania niemowląt

Do podstawowych zalet pływania niemowląt można zaliczyć fakt, iż integrują one kompleksowy rozwój dziecka na wszystkich poziomach: fizycznym, intelektualnym, społecznym i psychicznym. Zajęcia na pływalni dla małych dzieci to przede wszystkim doświadczenie przebywania w środowisku wolnym od siły ciężkości wpływającej na ich ruch. Dają możliwość poruszania się w różnych wymiarach – co w żadnych innych warunkach nie jest możliwe. Dziecko całkowicie zmienia nowe dla niego środowisko powracając do najbardziej pierwotnego i znanego niemowlakom – do środowiska wodnego. Doznaje podobnych wrażeń zmysłowych jak w życiu płodowym.

Korzyści dla dziecka w późniejszym życiu dorosłym

Nawyki wykształcone w wieku niemowlęcym owocują w późniejszym okresie rozwoju dziecka stałą potrzebą aktywności fizycznej, co z kolei jest doskonałym sposobem spędzania czasu wolnego dla młodego człowieka, stanowi alternatywę dla licznych zagrożeń. Dzieci pływające od pierwszych miesięcy swojego życia wykazują lepszą adaptację w nowym środowisku i akceptację dla zmieniających się warunków zewnętrznych oraz nowych sytuacji. Chętniej i odważniej podejmują wyzwania. Są bardziej odporne na stres i choroby. Poczucie bezpieczeństwa jakie nabyły we wczesnej fazie swojego rozwoju pomaga w życiu dorosłym pokonywać trudności.

Wczesne pływanie jest bez wątpienia zdrowe, przyjemne i z każdego punktu widzenia pożądane.
Dodatkowo rodzice podczas zajęć uczą się:
- bezpiecznego poruszania się i trzymania dziecka w wodzie;
- pomagania dziecku bezpiecznie zdobywać nowe doświadczenia, zachęcać do ich pogłębiania;
- wspólnego prowadzenia aktywnego trybu życia od pierwszych miesięcy życia pociechy;
- traktować swoje dziecko jako indywidualną jednostkę, rozumieć etapy jego rozwoju, obserwować zmiany psychoruchowe i społeczne;
- nigdy nie być zbyt wymagającym;
- bycia cierpliwym i wyrozumiałym;
- stworzyć dziecku odpowiednie warunki, zapewnić poczucie bezpieczeństwa i swobody na zajęciach;
- cieszyć się razem z dzieckiem ze wspólnego sukcesu.

Co zabrać ze sobą na zajęcia

Każdy rodzic/opiekun uczestnika kursu nauki pływania przed rozpoczęciem zajęć ma obowiązek skonsultować się z lekarzem w sprawie stwierdzenia braku przeciwwskazań dla rodzica/opiekuna i dla dziecka do uczestnictwa w kursie nauki pływania.
2. Strój kąpielowy dla siebie i PIELUSZKA WODOODPORNA dla dziecka (u maluszków starszych (3-4 latków) może być już strój kąpielowy);
3. Klapki dla rodzica i obuwie na zmianę dla dzieci chodzących.
4. Ręcznik dla siebie i dziecka;
5. Klapki dla dziecka i rodzica;
6. Nosidełko (można je wnieść na teren pływalni, po wyrażeniu zgody przez kierownictwo obiektu).
7. Kosmetyki dla siebie i dla dziecka (mydło, oliwka, itp.)
8. Pieluszkę na zmianę
9. Przekąskę by posilić się po zajęciach.
10. Dobry humor na zajęcia.

Przed zajęciami

1. Nie należy smarować dziecka oliwkami i kremami
2. Na zajęciach wymagane są czepki
3. Nie należy karmić dzieci później niż na pół godziny przed zajęciami.

Pierwsze kroki na terenie pływalni

1. Do przebieralni wchodzimy z dzieckiem 15 minut przed zajęciami (przed wejściem, zmieniamy obuwie w szatni). Wózki / nosidełka zostawiamy w wyznaczonym miejscu, wskazanym przez organizatorów zajęć. Po zajęciach mamy 10 min na opuszczenie szatni.
2. Najbezpieczniejszym rozwiązaniem by samemu się przebrać jest zapięcie malucha w nosidełku.
3. Przed zajęciami obowiązuje wspólny prysznic rodzica z dzieckiem.
4. Zajęcia odbywają się z instruktorami. Instruktorzy pomagają Państwu przy wejściu i wyjściu z wody. Jeśli trzeba wejść do wody po drabince, instruktor przytrzymuje dziecko, rodzic sam wchodzi do wody, a następnie odbiera dziecko od instruktora.
5. W czasie ćwiczeń nie podajemy dzieciom smoczka.
6. Po zajęciach myjemy dziecko mydłem pod prysznicem. Dobrze osuszone dziecko smarujemy oliwką lub kremem.
7. Po wyjściu z szatni zaleca się odczekać jeszcze ok. 20-30 minut na terenie pływalni.
Zajęcia dla najmłodszych pływaków wraz z ich opiekunami odbywają się na małym basenie Politechniki Gdańskiej jak również basenie Mosir Gdańsk.

Na co zwracać uwagę przy wyborze szkoły pływania dla niemowląt i małych dzieci

1. Uprawnienia i doświadczenie kadry instruktorskiej:
zajęcia prowadzone są przez trenerów i instruktorów pływania posiadających przeszkolenie do prowadzenia ćwiczeń ruchowych w wodzie z niemowlętami i małymi dziećmi.
2. Temperaturę wody w basenie.
temperatura wody na naszych obiektach wynosi 30-31 stopnie Celsjusza. W niecce basenowej wskazana jest obecność pewnej ilości chloru, bo tylko chlor zapewnia mikrobiologiczną czystość wody.
3. Udogodnienia w szatniach dla najmłodszych użytkowników:
specjalnie przygotowane stanowiska do przebierania dzieci zapewniają bezpieczeństwo i wygodę.
4. Wybór jest prosty - Pływarek :)

Etapy szkolenia dla najmłodszych pływaków

Z reguły w naszej Szkole Pływania bąbelki dzielone są na grupy wiekowe oraz na grupy nowe i kontynuujące swoje pływackie wyczyny. Dzięki temu stopień trudności na każdym etapie nauki jest dostosowany do psychoruchowych możliwości dziecka oraz umiejętności rodziców. Każdy z tych etapów to nowe zabawy i wyzwania dla maluchów, dzięki którym zdobywają one kolejne pływackie umiejętności pod czujnym okiem rodziców i instruktorów.

Etap I (od 3 miesięcy do 1 roku) podczas którego, maleństwa zachowują się przeważnie jak wtulone ośmiorniczki. W tym okresie kładziemy nacisk na oswojenie małego człowieka ze środowiskiem wodnym oraz zapoznaniem rodzica z podstawami związanymi z bezpieczeństwem, sposobem trzymania i pobudzania dziecka do pracy poprzez zabawę. Uczymy skoków w pozycji siedzącej z brzegu pływalni, nurkujemy zawsze pod okiem instruktora i dużo pływamy na pleckach i brzuszku.

Etap II (od 1 roku do 2 lat) w tym okresie maluch czuje się pewnie w wodzie, nie odczuwa lęku i chce być samodzielny. Bardzo chętnie reaguje na kolorowe zabawki, dźwięczne piosenki, z przyjemnością podejmuje wyzwania. Potrafi już samodzielnie utrzymać się na wodzie – oczywiście w rękawkach pływackich przyjmując pozycję pionową, ruszając nóżkami jak podczas biegu bądź jazdy na rowerku! Maluch na tym etapie wykonuje skoki zarówno z pozycji siedzącej jak i stojącej – a nawet skoki podczas których całkowicie zanurza główkę w wodzie.

Etap III (od 2 to 3 lat) podczas pracy z tą grupą wiekową naszym celem jest, aby poprzez zabawę i ćwiczenia brzdące doskonaliły dotychczas poznane umiejętności. Kładziemy nacisk na prawidłową pracę nóg, ponownie układamy dziecko na plecach, wprowadzamy dużą ilość ćwiczeń oddechowych (m. in. namawiamy dzieci, aby świadomie chowały buzie pod wodę). Na tym etapie wprowadzamy przybory pływackie, tak aby ciało malców układało się w pozycji poziomej a nie pionowej.

Etap IV (od 3 do 5 lat) maluchy w wodzie czują się jak rybki. Zaczynają pływać samodzielnie (bez sprzętu i rękawków) strzałką pod wodą. Na tym etapie zajęcia przyjmują inna formę – nie są oparte głównie na zabawie. Dzieci mają możliwość zdania egzaminu na kartę pływacką dla najmłodszych „Już pływam”.

Zapisz się na zajęcia